powrót
wersja do druku
Wędrówka za Panem
Numer 6 - 2003
Spis treści
Od redakcji
Temat numeru - Co słychać w szkole?
Szkoła - jak się w niej
czujemy?
Grecki i hebrajski model uczenia
się
Notatnik nauczyciela - z
drugiej strony barykady
Przemyślenia
Dlaczego Izrael?
A do figowego drzewa uczcie się...
"Niech niewiasty
milczą..."
Studium
Dzieje Apostolskie rozdział
5
Wśród nas
Konwencja w Andrychowie
Kącik poezji
Odbicie serca, Smutek,
Wspomnienia mego chrztu
Świat pod śniegiem
Słowo w nas
Małe płaszczyzny...
Najmłodszym
Pytaliki - Miłość ta...
Szkółka niedzielna w częstochowskim
zborze
powrót
wersja do druku
|
|
Grecki i hebrajski model uczenia się
Model grecki
Według modelu greckiego celem uczenia się
jest po prostu zdobycie wiedzy teoretycznej, rozwój intelektualny i poszerzenie
zakresu posiadanych informacji. Źródłem tych informacji jest intelektualna zdolność
tworzenia "prawdy" i przyswajania jej. Zadawane pytania dotyczą wyłącznie
informacji na dany temat, bez oceny moralnej i bez odniesienia do praktyki dnia
codziennego i w wyborach moralnych. Wiedza zdobywana jest jako odpowiedź na
ignorancję i brak danych w konkretnym
temacie. Zatem celem greckiego modelu uczenia się jest nakarmienie umysłu potrzebnymi
informacjami.
Model hebrajski
Według modelu hebrajskiego celem uczenia
się nie jest tylko wiedza, ale przede wszystkim mądrość. Natomiast "początkiem
mądrości jest bojaźń Boga" - prawda objawiona w relacji między Stwórcą
a człowiekiem. Ta relacja nadaje wiedzy zupełnie inną wartość. Źródłem tej wiedzy
jest prawda absolutna, Słowo objawione, które ma być zapisane nie tylko w umysłach,
ale przede wszystkim w sercach. Według hebrajskiego modelu uczenie się,
zdobywanie mądrości wynika z potrzeby, z wewnętrznego głodu, bólu nieradzenia
sobie w życiu, separacji od Boga. Każdy człowiek, bez względu na światopogląd,
ma w sobie taki obszar, który tylko sam Bóg może wypełnić. W istocie zdobywanie
wiedzy to potrzeba doświadczenia obecności samego Boga, Jego prawdy, która może
być poznana w relacji z Nim. Człowiek zdobywający mądrość z takich pobudek wie
co ma robić, umie zastosować zdobyte informacje w praktyce. Widoczna
jest zmiana w jego życiu i postępowaniu. Modelem dominującym w Europie jest niewątpliwie
model grecki. Nikt nie oczekuje od nikogo, aby dzięki zdobytym informacjom stał
się innym, lepszym człowiekiem. Ten aspekt poznania jest wręcz zupełnie zaniedbany.
Powszechnie zauważa się, że im więcej wiedzy tym większa arogancja i pycha osoby,
która ją posiada. Nadmiar wiedzy przy jednoczesnym niedoborze mądrości izoluje,
prowadzi do samolubstwa i szukania własnych korzyści. Natomiast w bardziej "społecznie"
ukierunkowanym modelu hebrajskim
mądrość buduje silne więzi. Zdobywana wiedza ma natychmiastowe przełożenie na
wybory i decyzje podejmowane w życiu i na nasz stosunek do Stwórcy oraz do drugiego
człowieka.
Opracowano na podstawie kwartalnika Nasze Inspiracje
3/2003
|
|
|