Redakcja - Na Straży - Wędrówka - The Herald - Księgarnia i Czytelnia - Biblia Gdańska - Strona główna - Szukaj


powrót wersja do druku

Wędrówka za Panem

Numer 6 - 2003


Spis treści



Od redakcji

Temat numeru - Co słychać w szkole?
Szkoła - jak się w niej czujemy?
Grecki i hebrajski model uczenia się
Notatnik nauczyciela - z drugiej strony barykady

Przemyślenia
Dlaczego Izrael?
A do figowego drzewa uczcie się...
"Niech niewiasty milczą..."

Studium
Dzieje Apostolskie rozdział 5

Wśród nas
Konwencja w Andrychowie

Kącik poezji
Odbicie serca, Smutek, Wspomnienia mego chrztu
Świat pod śniegiem

Słowo w nas
Małe płaszczyzny...

Najmłodszym
Pytaliki - Miłość ta...
Szkółka niedzielna w częstochowskim zborze


powrót wersja do druku

 

 



Grecki i hebrajski model uczenia się

Model grecki

Według modelu greckiego celem uczenia się jest po prostu zdobycie wiedzy teoretycznej, rozwój intelektualny i poszerzenie zakresu posiadanych informacji. Źródłem tych informacji jest intelektualna zdolność tworzenia "prawdy" i przyswajania jej. Zadawane pytania dotyczą wyłącznie informacji na dany temat, bez oceny moralnej i bez odniesienia do praktyki dnia codziennego i w wyborach moralnych. Wiedza zdobywana jest jako odpowiedź na ignorancję i brak danych w konkretnym temacie. Zatem celem greckiego modelu uczenia się jest nakarmienie umysłu potrzebnymi informacjami.

Model hebrajski

Według modelu hebrajskiego celem uczenia się nie jest tylko wiedza, ale przede wszystkim mądrość. Natomiast "początkiem mądrości jest bojaźń Boga" - prawda objawiona w relacji między Stwórcą a człowiekiem. Ta relacja nadaje wiedzy zupełnie inną wartość. Źródłem tej wiedzy jest prawda absolutna, Słowo objawione, które ma być zapisane nie tylko w umysłach, ale przede wszystkim w sercach.
Według hebrajskiego modelu uczenie się, zdobywanie mądrości wynika z potrzeby, z wewnętrznego głodu, bólu nieradzenia sobie w życiu, separacji od Boga. Każdy człowiek, bez względu na światopogląd, ma w sobie taki obszar, który tylko sam Bóg może wypełnić. W istocie zdobywanie wiedzy to potrzeba doświadczenia obecności samego Boga, Jego prawdy, która może być poznana w relacji z Nim. Człowiek zdobywający mądrość z takich pobudek wie co ma robić, umie zastosować zdobyte informacje w praktyce. Widoczna jest zmiana w jego życiu i postępowaniu.
Modelem dominującym w Europie jest niewątpliwie model grecki. Nikt nie oczekuje od nikogo, aby dzięki zdobytym informacjom stał się innym, lepszym człowiekiem. Ten aspekt poznania jest wręcz zupełnie zaniedbany. Powszechnie zauważa się, że im więcej wiedzy tym większa arogancja i pycha osoby, która ją posiada. Nadmiar wiedzy przy jednoczesnym niedoborze mądrości izoluje, prowadzi do samolubstwa i szukania własnych korzyści. Natomiast w bardziej "społecznie" ukierunkowanym modelu hebrajskim mądrość buduje silne więzi. Zdobywana wiedza ma natychmiastowe przełożenie na wybory i decyzje podejmowane w życiu i na nasz stosunek do Stwórcy oraz do drugiego człowieka.

Opracowano na podstawie kwartalnika Nasze Inspiracje 3/2003

powrót do góry wersja do druku