powrót
wersja do druku
Wędrówka za Panem
Numer 2 - 2003
Spis treści
Od redakcji
Baranek
Paschalny - Chrystus
Dzieje Apostolskie
- 1 rozdział
Sprawiedliwość
wyrównawcza
Wędrówka
- najmłodszym
Pokora
powrót
wersja do druku
|
|
Baranek Paschalny - Chrystus
"Usuńcie
stary kwas, abyście się stali nowym zaczynem, ponieważ jesteście przaśni; albowiem
na naszą Wielkanoc [Paschę] jako baranek został ofiarowany Chrystus." 1
Kor. 5:7
Ciężka
niewola narodu izraelskiego w Egipcie była zapowiedziana już Abrahamowi, gdy
Bóg zawierał z nim przymierze: I rzekł do Abrama: Wiedz dobrze, że potomstwo
twoje przebywać będzie jako przechodnie w ziemi, która do nich należeć nie będzie
i będą tam niewolnikami, i będą ich ciemiężyć przez czterysta lat. Lecz ja także
sądzić będę naród, któremu jako niewolnicy służyć będę, a potem wyjdą z wielkim
dobytkiem (1 Moj. 15:13-14).
Tak też się stało. Bóg kierował losem swojego ludu i spowodował, że Józef
znalazł się w Egipcie, a następnie sprowadził swego ojca Jakuba wraz z całą
rodziną, która zamieszkała w krainie Gosen, w ziemi egipskiej. Po około 215
latach przebywania w tej ziemi, gdy los narodu stał się bardzo ciężki, Bóg posyła
Mojżesza, aby wyprowadził wybrany naród z tej niewoli. Bóg mówi do Mojżesza:
Napatrzyłem się na niewolę ludu mojego w Egipcie i słyszałem krzyk ich z powodu
naganiaczy jego; znam cierpienia jego. Przeto teraz idź! Posyłam cię do faraona.
Wyprowadź lud mój, synów izraelskich z Egiptu (2 Moj. 3:7, 10).
Plagi zsyłane na Egipt nie przynosiły spodziewanych skutków, faraon zatwardzał
swoje serce i nie chciał wypuścić tak cennego narodu, który niewolniczo, za
darmo pracował na rozwój kraju i bogactwa ciemiężców. Dlatego po dziewięciu
plagach, skądinąd bardzo uciążliwych, Bóg zapowiedział: Jeszcze jedną plagę
ześlę na faraona i na Egipt, potem wypuści was stąd. Wypuści was całkowicie,
a nawet was stąd wypędzi (2 Moj. 11:1). Do tej ostatniej, dziesiątej plagi,
naród izraelski miał się starannie przygotować, gdyż Bóg postanowił okazać swoją
potęgę przez wybicie pierworodnych egipskich, a zachowanie pierworodnych Izraela
przy życiu oraz szczęśliwe wyprowadzenie ludu Izraela z tej ciężkiej niewoli.
Główną rolę w tym wyzwoleniu odegrał baranek paschalny, starannie wybrany
10 Nisan, a następnie zabity 14 Nisan, specjalnie przygotowywany i spożywany
przez zgromadzenie izraelskie. Pan zapowiedział: A w ten sposób spożywać go
będziecie: biodra wasze będą przepasane, sandały na waszych nogach i laska w
ręku waszym. Zjecie go w pośpiechu. Jest to ofiara paschalna dla Pana (2 Moj.
12:11).
Właśnie ten baranek był bardzo ważny dla zjednoczenia całego narodu, i
to spowodowało, że tej nocy lud Izraela został wyprowadzony z niewoli, a następnie
szczęśliwie przeprowadzony przez Morze Czerwone.
Pan Bóg zapowiedział: A gdy wejdziecie do ziemi, którą Pan wam da, jak
obiecał, przestrzegać będziecie tego obrzędu. A gdy was zapytają synowie wasi:
Co znaczy ten wasz obrzęd? Odpowiecie: Jest to rzeźna ofiara paschalna dla Pana,
który omijał domy synów Izraela w Egipcie, gdy Egipcjanom zadawał ciosy, a domy
nasze ochronił. I lud pochylił głowy i oddał pokłon (2 Moj.12:25-27).
Naród izraelski został obrany przez Boga i w nim Bóg zawarł obraz swego
postępowania z rodzajem ludzkim. Rodzaj ludzki, podobnie jak obrazowy naród
Boży, nie z własnego wyboru znalazł się w ciężkiej niewoli grzechu i śmierci,
pod panowaniem Szatana, pozaobrazowego faraona.
Wyzwolenie ludzkości wymagało ofiary paschalnej, której dokonał Zbawiciel -
Jezus Chrystus. Na tą ofiarę wskazywało wiele obrazów i proroctw. Przy ofiarowaniu
Izaaka jego miejsce zajął baranek: 1 Moj.22:13.
O cierpieniu i śmierci Jezusa pisał prorok Izajasz: Uciśniony jest i utrapiony,
a nie otworzył ust swoich; jako baranek na zabicie wiedziony był, i jako owca
przed tymi, którzy ją strzygą, oniemiał, i nie otworzył ust swoich (Izaj.53:7
[BG]).
Jan Chrzciciel wskazał swoim uczniom na Jezusa: Oto Baranek Boży (Jan.1:29,
36).
Pan Jezus, tak jak wszyscy Żydzi, obchodził święta ustanowione w Izraelu. Podobnie
też świętował Paschę, mając świadomość, że On przyszedł, aby stać się tym rzeczywistym
Barankiem Paschalnym.
Ostatnią Paschę spożywał ze swymi uczniami i wtedy wyraził swoje uczucia
słowami: Gorąco pragnąłem spożyć tę wieczerzę paschalną z wami przed moją męką
(Łuk. 22:15).
Po spożyciu tej Paschy ustanowił nową wieczerzę i życzeniem Jego było, by naśladowcy
spożywali ją już nie na pamiątkę zachowania pierworodnych izraelskich i wyjścia
z Egiptu, ale na pamiątkę Jego śmierci.
Apostoł pisze: Albowiem ja przejąłem od Pana to, co wam przekazałem, że
Pan Jezus tej nocy, której był wydany, wziął chleb, a podziękowawszy, złamał
i rzekł: Bierzcie, jedzcie to jest ciało moje za was wydane, to czyńcie na pamiątkę
moją. Podobnie i kielich po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich to nowe przymierze
we krwi mojej; to czyńcie, ilekroć pić będziecie na pamiątkę moją (1 Kor. 11:23-25).
To czynimy corocznie w określonym czasie 14 Nisan, który w tym roku według kalendarza
żydowskiego przypada na dzień 15 kwietnia, po zachodzie słońca. W ten sposób
upamiętniamy śmierć Baranka Paschalnego - Chrystusa, mając tę świadomość, że
Jego śmierć zapoczątkowała proces wyzwalania pierworodnych Izraela - Ludu Bożego,
i doprowadzi do całkowitego wyzwolenia rodzaju ludzkiego z pozaobrazowej niewoli
egipskiej, niewoli grzechu i potępienia.
Jan Kopak
|
|
|