Pan Bóg powiedział: Nie kłam
Bolesław Wyłuda
"Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu
świadectwa fałszywego" - 2 Mojż. 20:16.
Przykazanie to jest przepisem prawnym i odnosi się do procedur sądowych. W mowie powszechnej
można je streścić w dwóch słowach: "Nie kłam".
Analiza hebrajska:
Nie 3808 (będziesz) - 'LO' lub 'Lo' - partykuła,
przeczenie nie, nic, ani, nie będziesz (itp.)
mówił 6030 (przeciw)
- ^ANaD - mówić, świadczyć, odpowiadać, śpiewać, itd.
bliźniemu - 7453 (twemu)
- Re^A lub ReJa^ - bliźni, przyjaciel, sąsiad, towarzysz (przede wszystkim
'ten co mieszka za ścianą) itd.
świadectwa - 5707 -
^ED - świadek, świadectwo, zeznanie, dowód
fałszywego - 8267 -
SzeQeR - fałszywe zeznanie, kłamstwo, oszustwo, fałszywa przysięga itp.
Właściwe brzmienie: "Nie będziesz świadkiem fałszywym
bliźniemu swemu".
Analiza ta potwierdza
szersze znaczenie tego przykazania - nie tylko jako terminu sądowniczego,
chociaż ma ono do niego przede wszystkim zastosowanie. Dotyczy to przykazanie
również obmowy, oszczerstwa, poniżania kogoś (zwłaszcza niesłusznego) itp.
Należy zwrócić uwagę na znaczenie słów: "Nie będziesz
fałszywie przysięgał". W dzisiejszym sądownictwie świadkowie są zaprzysięgani.
Również w Prawie Mojżeszowym przysięga miała duże znaczenie: W stosunkach
międzyludzkich (co do dóbr materialnych) fałszywa przysięga obwarowana była
karą. "Albo znalazł rzecz zgubioną i zaparł się tego, i nawet fałszywie
przysięgał w jakiejkolwiek z tych spraw, które człowiek popełniając, grzeszy;
Jeżeli tedy zgrzeszy i obciąży się winą, niechaj zwróci to, co zrabował
albo to, z czego kogoś ograbił, albo rzecz powierzoną, którą zataił u siebie,
albo rzecz zgubioną, którą znalazł, albo to wszystko, co do czego fałszywie
przysięgał. Zwróci pełną wartość tej rzeczy i jeszcze dołoży do tego jedną
piątą. W dniu swojej pokuty odda to temu, do kogo to należy" - 3 Mojż.
6:3-5. Karą było naddatek 20 procentowy i dzień pokuty. Nie wiemy tylko, na
czym pokuta ta polegała. Rzecz znalezioną należało zwrócić właścicielowi -
podlegała takiemu samemu prawu, co rzecz kradziona lub (w przypadku pożyczki)
zatrzymana. Krzywoprzysięstwo było grzechem, zaś zatrzymanie rzeczy - winą.
Mogło podlegać sądowi.
Przysięga w
Izraelu była składana "na imię Boga": "Będziesz przejęty czcią dla Pana,
twojego Boga, i jemu będziesz służył, i na imię jego przysięgał" - 5 Mojż.
6:13.
Izraelici, chociaż otrzymali przyrzeczoną im ziemię,
przy składaniu ofiary z płodów ziemi mieli pamiętać o tym, komu zawdzięczali
ten przywilej: "A gdy wejdziesz do ziemi, którą daje ci Pan, Bóg twój,
w posiadanie, i zajmiesz ją, i osiedlisz się w niej, to weźmiesz z pierwocin
wszelkich płodów rolnych, jakie uzyskasz w ziemi, którą daje ci Pan, Bóg twój,
i włożysz do kosza, i pójdziesz na miejsce, które Pan, Bóg twój, wybierze
na mieszkanie dla imienia swego; Przyjdziesz do kapłana, który będzie w owych
dniach, i powiesz do niego: Wyznaję dziś przed Panem, Bogiem twoim, że przyszedłem
do ziemi, o której przysiągł Pan naszym ojcom, że nam ją da" - 5 Mojż.
26:1-3.
Prorok Jeremiasz
zapisał treść przysięgi: "I jeżeli będziesz przysięgał:Żyje Pan",
szczerze, uczciwie i sprawiedliwie, wtedy narody będą sobie życzyć błogosławieństwa
takiego jak twoje i tobą będą się chlubić" - Jer. 4:2.
Omawiane przykazanie, w zapisie 5 Mojż. 5:20 na
określenie świadectwa 'fałszywego' używa innego słowa: 7723 - 'SzaW' i
ma znaczenie przede wszystkim jako 'pustka, (zeznanie) czcze, obłuda. "Biblia
12 Tomów" mówi o "fałszywym świadku", świadku kłamstwa: "Nie składaj zeznania
jako fałszywy świadek przeciw bliźniemu swemu".
Przysięga w Starym Testamencie była częstym rytuałem,
zwłaszcza Boga. Przysięgą obwarowana była obietnica Boża dana Abrahamowi,
Dawidowi, Izaakowi i Jakubowi, a także Izraelowi.
Ale człowiek
jako istota grzeszna i omylna nie może składać rzeczowej przysięgi czy świadczyć
pod przysięgą. Problem ten dostrzega Pan Jezus: "Słyszeliście także, że
powiedziano przodkom: Nie będziesz fałszywie przysięgał, ale dotrzymasz Panu
przysiąg swoich. A Ja wam powiadam, abyście w ogóle nie przysięgali ani na
niebo, gdyż jest tronem Boga, ani na ziemię, gdyż jest podnóżkiem stóp jego,
ani na Jerozolimę, gdyż jest miastem wielkiego króla; Ani na głowę swoją nie będziesz przysięgał,
gdyż nie możesz uczynić nawet jednego włosa białym lub czarnym. Niechaj więc
mowa wasza będzie: Tak - tak, nie - nie, bo co ponadto jest, to jest od złego"
- Mat. 5:33-37. Takie postawienie sprawy ma dla nas ogromne znaczenie.
Świadczenie przed sądem lub nawet zwykłe kłamstwo jest wynikiem przypadku,
konkretnej sytuacji, a nie wynikiem stanu ludzkiego serca. Pan zaś widzi lepsze
rozwiązanie: zawsze i wszędzie, gdy dyktuje wam serce 'tak, mówcie: 'tak'
- niech będzie 'tak; serce dyktuje wam 'nie' - mówcie 'nie, niech będzie
'nie. Niech to będzie waszą zasadą postępowania.
Przykazanie nasze ma odniesienie prorocze. Bóg
postanawia, że każdy ma się ukorzyć przed Bogiem: "Do mnie się zwróćcie,
wszystkie krańce ziemi, abyście były zbawione, bo Ja jestem Bogiem i nie ma
innego. Przysiągłem na siebie, z moich ust wyszła prawda, słowo niezmienne,
że przede mną będzie się zginać wszelkie kolano, będzie przysięgał wszelki
język, mówiąc: Jedynie w Panu jest zbawienie i moc, do niego przyjdą ze wstydem
wszyscy, którzy się na niego gniewali. Lecz wszelkie potomstwo Izraela uzyska
w Panu zbawienie i chlubić się nim będzie" - Izaj. 45:22-25. Ponadto dodaje:
"Tak, że kto w kraju będzie błogosławił, będzie błogosławił w imię Boga
wiernego, a kto w kraju będzie przysięgał, będzie przysięgał na Boga wiernego,
gdyż dawne udręki poszły w zapomnienie i są zakryte przed moimi oczyma"
- Izaj. 65:16.
Przykazanie
przeciw fałszywej przysiędze i kłamliwemu świadczeniu ma swe podobieństwo
do "brania imienia Pańskiego nadaremno". Jak często bez zastanowienia, czasem
aby zakryć kłamstwo mówimy: "jak Boga kocham" lub "na Boga". Są to rodzaje
przysięgi, i to kłamliwej. Nauczmy się panować nad naszym językiem.
powrót
do
góry
wersja do druku
|