Redakcja - Na
Straży - Wędrówka - The
Herald - Księgarnia i Czytelnia - Betania
- Strona
główna - Szukaj
|
The Herald
Numer 2 - 2004 Spis treści Na początku Kompleks w Gizie Korytarz Dolny i Wielka Komora
Podziemna Tunel Rabusiów i Mniejsza Komora
Podziemna Korytarz Górny i Wielka Galeria Komora Królowej Komora Króla |
Brzemię Egiptu
"Biada tym, którzy zstępują do Egiptu po pomoc, polegają na koniach i ufność pokładają w wozach wojennych, że liczne, i w jeźdźcach, że bardzo silni, lecz nie patrzą na Świętego Izraelskiego i nie szukają Pana." - Izaj. 31:1 Rozdziały od 13 do 23 księgi proroka Izajasza zawierają szereg
proroctw, "brzemion", wymierzonych przeciwko narodom otaczającym Izrael
podczas panowania królów Uzjasza, Jotama, Achaza i Hiskiasza. Brzemię Egiptu,
siódme w kolejności, jest tematem rozdziału 19. Sąd nad Egiptem Izaj.19:1-4 Wypowiedź o Egipcie. Oto Pan jedzie na szybkim obłoku i przychodzi do Egiptu. Drżą przed nim bałwany egipskie, a serce Egipcjan truchleje w ich piersi. I podjudzę Egipt przeciw Egiptowi, tak że walczyć będzie brat z bratem i bliźni z bliźnim, miasto z miastem, królestwo z królestwem. I upadnie Egipcjanom duch w ich piersi, i ich zamysł unicestwię. Wtedy radzić się będę bałwanów i zaklinaczy, duchów zmarłych i wróżbiarzy. I wydam Egipt w moc srogiego pana, i król potężny będzie nad nimi panował, mówi Wszechmocny, Pan Zastępów. Możliwe, że proroctwo to znalazło swoje literalne wypełnienie
w czasach Izajasza, lecz jego główne przesłanie dotyczy przyszłości. Zupełna
anarchia opisana w tych wersetach znajduje odzwierciedlenie w innych proroctwach
dotyczących czasów końca (Ezech. 38:21). Słowo "szybki" przetłumaczone zostało z hebrajskiego
qal (numer 7031 w Konkordancji Stronga), które oznacza "lekki".
Ponieważ lekkie, białe chmury zawierają mniej wilgoci, uważano je za "szybkie"
chmury. Podobne określenie znajdujemy w Księdze Objawienia 14:14, gdzie czytamy:
"I widziałem, a oto biały obłok, a na obłoku siedział ktoś podobny do Syna
Człowieczego, mający na głowie swojej złotą koronę, a w ręku swym ostry sierp". Plagi - Izaj. 19:5-10 I wyciekną wody Nilu, a Rzeka do cna wyschnie. I będą cuchnąć
kanały, spłycieją i wyschną rzeki Egiptu, trzcina Gdy magowie faraona zostali odparci cudami uczynionymi przez
Mojżesza, na Egipt zesłane zostały plagi. W podobny sposób Izajasz opisuje zwrócenie
twarzy Pana, któremu towarzyszy seria plag lub tragicznych wydarzeń, jakie dotkną
sama ziemię. Plagi opisane przez Izajasza koncentrują się w delcie Nilu. Hebrajskie
określenie matsowr (numer 4693 w Konkordancji Stronga, w liczbie pojedynczej,
w liczbie mnogiej mizraim, co oznacza dwa Egipty) oznacza bezpośrednio "deltę
Egiptu". Tym samym, wspomniane "kanały" oznaczają siedem odnóg
rzeki Nil . 1.Produkcję papirusu - Egipt słynął z wysokiego poziomu literatury, a Biblioteka Aleksandryjska stała się największą książnicą starożytnego świata, gromadząc ponad czterdzieści tysięcy woluminów. Tym samym, produkcja papieru z papirusu była istotną gałęzią handlu. 2. Rolnictwo było podstawą gospodarki. Gdy Nil przestawał wylewać, system irygacyjny nawadniający pola uprawne w całej Delcie przestawał działać. 3. Rybołówstwo - zarówno łowienie ryb w Nilu jak i w Morzu
Śródziemnym stawało się utrudnione, 4. Handel tkaninami - starożytny Egipt posiadał wysoko rozwinięty handel tkaninami. Z czystego lnu produkowano szaty zwane kalasiris, podobne do japońskiego kimono, a następnie eksportowano. Skutkiem wszystkich tych czynników była całkowita zapaść gospodarcza. Podobny mechanizm w czasie drugiego przyjścia zobrazowany jest w szóstej pladze w Księdze Objawienia, w czasie której wody rzeki Eufrat, już nie Nilu, wysychają (Obj. 16:12-16). Książęta Soanu Izaj. 19:11-17 Ach, jak głupi jesteście, książęta Soanu. Mądrzy doradcy faraona to radcy głupi! Jak możecie mówić do faraona: Jestem synem mędrców, potomkiem prastarego rodu królewskiego? Gdzież są twoi mędrcy? Niech ci powiedzą i objawią, co Pan Zastępów postanowił o Egipcie. Zgłupieli książęta Soanu, obałamuceni są książęta Memfisu, na manowce sprowadzili Egipt naczelnicy jego okręgów. Pan wylał wśród nich ducha obłędu, i oni na manowce sprowadzili Egipt we wszelkim jego działaniu, że jak pijany tarza się w swoich wymiocinach. I Egipt nie dokona żadnego dzieła z tych, których dokonuje razem głowa i ogon, palma i sitowie. W owym dniu będzie Egipt podobny do kobiet, będzie drżał i bał się, gdy Pan Zastępów podniesie swoją rękę i potrząśnie nią nad nim. A ziemia judzka stanie się dla Egiptu postrachem: ilekroć kto wspomni mu o niej, będzie drżał z powodu planu Pana Zastępów, który On o nim obmyślił. Soan to hebrajska nazwa miasta Tanis, ważnego ośrodka władzy
w północno - wschodniej Delcie. Tanis było stolicą Egiptu w okresie od XXI do
XXIV Dynastii, kiedy to stolica została przeniesiona do Memfis (ok. 725 r. p.
n.e.). W końcowym okresie tego przedziału czasu musiało powstać omawiane proroctwo
Izajasza. Historia pięciu miast W owym dniu będzie w ziemi egipskiej pięć miast, które będą mówić językiem kananejskim i przysięgać na Pana Zastępów; jedno z nich zwą Ir - Heres. Rozdział ten kończy się seria przepowiedni, odnoszących się
do "owego dnia". Proroctwa te wyraźnie tworzą pewien podział czasowy
wewnątrz tego rozdziału i odnoszą się nie do czasu podbojów asyryjskich, lecz
do okresu o wiele późniejszego, gdy Bóg znów zaprowadzi dobrobyt w ziemiach
zarówno Izraela jak i Egiptu. Uważamy, że proroctwa te odnoszą się do końcowego
okresu drugiego przyjścia Jezusa Chrystusa. Nie jest jasne, czy określenie "język kananejski" odnosi się do języka hebrajskiego, jednakże wszystko na to wskazuje. Tym samym, język ten przedstawiałby "czysty język" Królestwa Chrystusowego, ogarniającego świat za pośrednictwem odnowionego Izraela (Sof. 3:9). Manuskrypty różnią się od siebie pod względem bliższego
zdefiniowania miasta Ołtarz i słup - Izaj. 19:19-22 W owym dniu stanie w ziemi egipskiej ołtarz Pana i słup pamiątkowy
Pana na jego granicach. I będzie znakiem Przeprowadzka nowej dynastii do Memfis spowodowała przeniesienie
stolicy państwa Budowla taka istnieje około 16 kilometrów na północ od Memfis, a jest nią Wielka Piramida w Gizie. Konstrukcja ta wzniesiona została ponad 1300 lat przed wypowiedzeniem tego proroctwa i służy obu wskazanym celom. Stojąc w wierzchołku Delty Nilu wyznacza granicę pomiędzy górnym i dolnym Egiptem. Różni się także znacząco od innych piramid, budowanych z przeznaczeniem na grobowce faraonów. Wielka Piramida to pomnik ku czci stworzyciela wszechświata, którego plan naszkicowany został w rozkładzie kamiennych korytarzy i komór. W dniu, w którym Wielka Piramida odkryje światu swe przesłanie,
służyć będzie jako miejsce poświęcone czci Jehowy. Ci, którzy pojmują jej przesłanie
względem tego planu, przyniosą siebie jako żywe ofiary. Będą składać śluby posłuszeństwa
wobec nadchodzącego królestwa i będą Wówczas Pan zaprzestanie swego niszczycielskiego dzieła wobec społeczeństw i rozpocznie proces odbudowy, pokazany w następnym proroctwie mówiącym o "owym dniu". Droga - Izaj. 19:23 W owym dniu prowadzić będzie droga z Egiptu do Asyrii: Asyryjczyk uda się do Egiptu, a Egipcjanin do Asyrii, i Egipcjanie wraz z Asyryjczykami będą służyć Panu. Droga służy do komunikacji. Drogi pomiędzy krajami są symbolem pokojowego współżycia, rozwoju handlu i turystyki pomiędzy nimi. Tak, jak we wcześniejszych fragmentach tegoż rozdziału, Egipt i Asyria byli wobec siebie śmiertelnymi wrogami, tak "w owym dniu" pokój zapanuje pomiędzy nimi a tymi, których przedstawiają oba te kraje. Egipt w dawnych czasach był symbolem cywilizacji, podczas gdy Asyria uosabiała niespokojne elementy. Również i dziś świat podzielony jest pomiędzy obozy bardziej cywilizowane i te niespokojne, pomiędzy posiadaczy i tych, którzy nic nie mają, pomiędzy konserwatystów i liberałów. Pomiędzy tymi obozami nie istnieje głębsze porozumienie. Ale w "owym dniu", dniu Królestwa Mesjańskiego, obie strony zapoczątkują nową erę wzajemnej harmonii i współpracy. Metafora drogi bardzo często przewija się w proroctwie Izajasza. Najbardziej znaną wzmianką jest ta z 35 rozdziału i wersetów 8 - 10, gdzie opisana jest droga zwana "drogą świętą", co doskonale oddaje warunki do nauki jakie panować będą w królestwie, w którym wszyscy chętni uczyć się będą sprawiedliwości (Izaj. 26:9). Zapis Księgi Izajasza 11:15 - 16 opisuje otwarcie tej drogi, porównując to wydarzenie do wyjścia z Egiptu za czasów Mojżesza: "A Pan osuszy odnogę Morza Egipskiego gwałtownym swym podmuchem i potrząśnie ręką na Rzekę, i rozdzieli ją na siedem odnóg, tak że ją przejść się da w sandałach. Utworzy się droga dla Reszty Jego ludu, która przetrwa wygnanie w Asyrii, podobnie jak się to stało dla Izraela, kiedy ten wychodził z krainy egipskiej." Siedem odnóg to siedem głównych odgałęzień Nilu. Całość tekstu, opisująca doświadczenia Izraela, zdaje się dawać do zrozumienia, jakim trudnościom poddani będą mieszkańcy ziemi w swej walce w dążeniu do świętości. W proroctwie Izajasza 40:3 oraz 62:10 znajdujemy opis przygotowania trasy pod wspomnianą drogę - wybierania kamieni i przygotowywania prostego gościńca. Jest to cel obecnej dyspensacji - zarówno dla duchowego, jak i cielesnego Izraela, aby zdobyć odpowiednie doświadczenie tak, żeby w przyszłości wspomagać całą ludzkość w czasie Mesjańskiego Królestwa w osiągnięciu zupełnej doskonałości. Rola Izraela - Izaj. 19:24,25 W owym dniu będzie Izrael jako trzeci razem z Egiptem i Asyrią błogosławieństwem na ziemi, którą pobłogosławi Pan Zastępów, mówiąc: Niech będzie błogosławiony mój lud Egipt i dzieło moich rąk Asyria, i moje dziedzictwo Izrael! W dawnych czasach istniała droga, łącząca Egipt z Asyrią. Nazywała
się Via Maris i była najważniejszym szlakiem międzynarodowym w czasach biblijnych.
Zaczynała się w Egipcie, następnie biegła na północ przez Równinę Filistei i
Saronu. Droga przekraczała grzbiet Karmelu pod Megiddo, wiodła przez Dolinę
Jezreel, następnie przez Hazor do Damaszku. Izrael był punktem centralnym tej
trasy i właśnie na terenie Izraela, "W owym dniu" cały świat, jak starożytny Egipt, nazwany będzie "moim ludem", a rozczarowane narody, zobrazowane w Asyrii, będą nazwane dziełem bożych rąk. Izraelowi przypadnie szczególna rola do wypełnienia. Bóg nazywa go - i tylko jego - swoim "dziedzictwem". Będąc w środkowym punkcie drogi świętości, będzie jego przywilejem aby pomóc zaprowadzić światowy pokój, pełniąc rolę pośrednika i ambasadora, jako przedstawiciele Tysiącletniego Królestwa Chrystusowego. |
||||||